Ve spolupráci Univerzity Palackého v Olomouci, lékařské fakulty a Univerzity Karlovy, 2.lékařské fakulty byl vytvořen kurz, který se zabývá využitím medicíny založené na důkazu (EBM) v pregraduálním lékařském vzdělávání. Předpokladem pro uplatnění zásad EBM je správné položení klinické otázky a efektivní vyhledání informací v široké škále dostupných zdrojů. Po těchto dvou krocích musí následovat kritické hodnocení dokumentů za účelem získání nejlepšího důkazu a uplatnění v péči o konkrétního pacienta. Výukové materiály jsou oborově zaměřeny na výuku pediatrie u lůžka pacienta, konkrétně na zpracování kazuistiky založené na důkazu.
STRUKTURA KURZU
Lekce2
Definice medicíny založené na důkazu (EBM)
Proces EBM
EBM a vzdělávání
- Výuka pediatrie: Kazuistika založená na důkazu - metodika přípravy
- Téma I: "Psychoterapie u Crohnovy choroby"
- Úvodní prezentace
- Vyhledávání důkazů v databázi Medline/PubMed
- Statistika pro studenty
- Vzory pro analýzu studií
- Crohn - meta-analýza
Dziechciarz P, Horvath A, Shamir R, Szajewska H. Meta analysis: enteral nutrition in active Crohn's disease in children. Aliment Pharmacol Ther. 2007;26(6):795-806.
PubMed
- Crohn - randomizovaná studie
Deter HC, Keller W, von Wietersheim J, Jantschek G, Duchmann R, Zeitz M;
German Study Group on Psychosocial Intervention in Crohn's Disease. Psychological treatment may reduce the need for healthcare in patients with Crohn's disease. Inflamm Bowel Dis. 2007;13(6):745-52.
PubMed
- Crohn - klasické review
Grand RJ, Ramakrishna J, Calenda KA. Therapeutic strategies for pediatric Crohn disease. Clin Invest Med. 1996;19(5):373-80.
PubMed
- Crohn - meta-analýza
- Multimediální kazuistika: modelové zpracování
- Téma II: "Zánět středního ucha (otitis media) a vakcinace"
- Vyhledávání důkazů v databázi Medline/PubMed
- Statický manuál "krok za krokem" - příprava aktualizace
- Animovaný manuál - příprava aktualizace
- Vyhledávání důkazů v databázi DYNAMED
- Vyhledávání důkazů v databázi UPTODATE
- Vyhledávání multimediálích zdrojů
- Cvičení: analýza studií
Texty k analýze:- Otitis - klasické review
Schuerman L, Borys D, Hoet B, Forsgren A, Prymula R. Prevention of otitis
media: now a reality? Vaccine. 2009;27(42):5748-54
PubMed
- Otitis - randomizovaný pokus
Eskola J et al. Finnish Otitis Media Study Group. Efficacy of a pneumococcal conjugate vaccine against acute otitis media. N Engl J
Med. 2001;344(6):403-9.
PubMed
- Otitis - systematické review
Straetemans M, Sanders EA, Veenhoven RH, Schilder AG, Damoiseaux RA, Zielhuis GA. Review of randomized controlled trials on pneumococcal vaccination for prevention of otitis media. Pediatr Infect Dis J. 2003; 22(6):515-24.
PubMed
- Otitis - klasické review
- Vyhledávání důkazů v databázi Medline/PubMed
- Protokol pro přípravu kazuistiky
- Struktura prezentace
- Téma I: "Psychoterapie u Crohnovy choroby"
- Literatura
Příloha | Datum | Velikost | Přístupnost [?] | Klinicky citlivé [?] | Licence | |
---|---|---|---|---|---|---|
Crohn - klasické review | 3.8.2010 | 648.67 KB | uživatel vzdělávací sítě MEFANET | – | – | |
Crohn - meta-analýza | 3.8.2010 | 489.97 KB | uživatel vzdělávací sítě MEFANET | – | – | |
Crohn - randomizovaná studie | 3.8.2010 | 148.65 KB | uživatel vzdělávací sítě MEFANET | – | – | |
Otitis - klasicke review | 3.8.2010 | 633.42 KB | uživatel vzdělávací sítě MEFANET | – | – | |
Otitis - randomizovaný pokus | 3.8.2010 | 103.41 KB | uživatel vzdělávací sítě MEFANET | – | – | |
Otitis - systematické review | 3.8.2010 | 1.6 MB | uživatel vzdělávací sítě MEFANET | – | – |
4-D hodnocení:
Skripta a návody |
Edukační weby a atlasy |
Digitální video |
Prezentace a animace |
Obrazový materiál – kasuistiky |
E-learningové kurzy (LMS) |
Recenzováno Informace o recenzním řízeníGarant
Mgr. Jarmila Potomková, Ph.D. RecenzentMUDr. Jitka Feberová, Ph.D. RecenzentProf. MUDr. Miroslav Heřman, Ph.D. |
Základní úroveň |
Pokročilá úroveň |
Specializační úroveň |
Komplexní úroveň |
HodnoceníZvolte prosím dosaženou úroveň vzdělání a poté ohodnoťte výukový materiál především z hlediska vhodnosti materiálu pro samostudium.
Student – student bakalářského nebo magisterského stupně
Absolvent – absolvent bakalářského nebo magisterského stupně Ph.D. absolvent – postgraduální student, absolvent Ph.D. studia, odborný asistent, ...
%
Ohodnoťte hodnotitjako první tento článek! |
Obsah článku podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
Klíčová slova: Vzdělávání, Informatika, Medicína založená na důkazu
citace: Jarmila Potomková, Vladimír Mihál, Jitka Feberová, Pavel Hilšer, Martin Volmut, Jindra Reissigová: Kazuistika založená na důkazu ve výuce pediatrie. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů :: Portál Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci [online] , [cit. 09. 12. 2024]. Dostupný z WWW: https://mefanet.upol.cz/clanky.php?aid=48. ISSN 1804-5936.