Alportův syndrom
![anotační obrázek](res/anot-alportuv-syndrom_493936a4b9048.jpg)
Autor prezentuje kazuistiku devítiletého chlapce s týdenní anamnézou makroskopické hematurie, která se objevila v průběhu respiračního infektu. V dalším průběhu na základě biopsie ledviny byla stanovena diagnóza Alportova syndromu s průkazem chybění 3alfa a 5alfa řetězců kolagenu.
Kazuistika založená na důkazu ve výuce pediatrie
![anotační obrázek](res/anot-kurzy-multizdrojoveho-vyhledavani-informaci-a-jejich-up_4b2fa529495ae.jpg)
Ve spolupráci Univerzity Palackého v Olomouci, lékařské fakulty a Univerzity Karlovy, 2.lékařské fakulty byl vytvořen kurz, který se zabývá využitím medicíny založené na důkazu (EBM) v pregraduálním lékařském vzdělávání. Předpokladem pro uplatnění zásad EBM je správné položení klinické otázky a efektivní vyhledání informací v široké škále dostupných zdrojů. Po těchto dvou krocích musí následovat kritické hodnocení dokumentů za účelem získání nejlepšího důkazu a uplatnění v péči o konkrétního pacienta. Výukové materiály jsou oborově zaměřeny na výuku pediatrie u lůžka pacienta, konkrétně na zpracování kazuistiky založené na důkazu.
Medicína založená na důkazu ve výuce pediatrie: metodické podklady
![anotační obrázek](res/anot-medicina-zalozena-na-dukazu-ve-vyuce-pediatrie-metodic_5584237e8f0d1.jpg)
Příručka Medicína založená na důkazu ve výuce pediatrie shrnuje základní metodické podklady, které postupně čtenáře seznamují s publikovanými prameny o historii EBM, vývoji názorů na paradigma klinické otázky, postupy vyhledávání důkazů a jejich kritického hodnocení a vlastními zkušenostmi se zaváděním EBM do pregraduální výuky pediatrie. Zde je kladen důraz na uplatnění kazuistiky založené na důkazu a nutnost mezioborové spolupráce, zejména mezi lékaři, biostatistiky a informačními specialisty. Textová část je doplněna pracovními materiály, které usnadní praktické osvojení principů medicíny založené na důkazu. V závěru zaznívá výzva k podpoře kritického myšlení v lékařském vzdělávání.
Turnerův syndrom – pacientské informace
![anotační obrázek](res/anot-turneruv-syndrom-pacientske-informace_553fbf0b13498.jpg)
Soubor informačních materiálů pro pacientky s Turnerovým syndromem nabízí původní podrobný přehled o povaze onemocnění a jeho možných řešení v průběhu celého života. Je doplněný elektronickou verzí diáře kontrol a sledování v dospělosti, který může sloužit pro sdílení informací mezi pacientkami a jejich lékaři v databázovém prostředí. Původní česká dokumentace je obohacena o vybrané zahraniční pacientské informace.
Kasuistika pacienta s diagnózou Morbus Werdnig-Hoffman
![anotační obrázek](res/anot-kasuistika-pacienta-s-diagnozou-morbus-werdnig-hoffman_493985f507b60.jpg)
Autorka prezentuje kasuistiku 13letého pacienta s diagnózou Morbus Werdnig-Hoffman, u kterého probíhala intenzivní fyzioterapie s cílem snížit závislost na ventilátoru.
Pediatrické kazuistiky - PEDKAZ
![anotační obrázek](res/anot-pediatricke-kazuistiky-pedkaz_528f7e6125641.jpg)
Projekt CZ.1.07/2.2.00/15.0305 „Inovace povinného studijního předmětu pediatrie a vytvoření multimediálního textu pro praktickou výuku - Multimediální text pediatrie“
Webová stránka projektu s přístupem do kazuistik
Přihlášení uživatele: kontaktujte vedoucí projektu
MUDr. Barbora Ludíková
email: ludikova.b83@gmail.com
tel.: +420 605 250 138
Cílem projektu „Inovace povinného studijního předmětu pediatrie a vytvoření multimediálního textu pro praktickou výuku“je modernizace, zvýšení kvality a rozvoj vysokoškolské přípravy studentů Univerzity Palackého v Olomouci - Lékařské fakulty a Fakulty zdravotnických věd. Snahou je inovace stávajícího systému přípravy studentů vedoucí k větší informovanosti, flexibilitě a samostatnému rozhodování, které jsou nezbytné pro zvýšení jejich erudice a kvalifikace jako potřebné předpoklady zvýšení konkurenceschopnosti na trhu práce i lepší péče o dětské pacienty.
Inovace studijního předmětu pediatrie, spočívá ve vytvoření zatím chybějící multimediální studijní opory (interaktivní, audiovizuální), rozšíření a změně náplně praktické výuky s přímým zapojením dětského pacienta do výuky, v možnosti efektivnější samostatné přípravy studenta pomocí webového rozhraní a hypertextových odkazů na recentní publikace v renomovaných časopisech, doplnění zkoušky a státní zkoušky o případové studie.
Po přihlášení na portálu http://www.pedkaz.cz, hesla: student/student má uživatel možnost nejenom otestovat své znalosti, ale také program vyhodnotí - podle přednastaveného zadání od řešitelů - chyby ve vyhodnocování a upozorní testovaného na nedostatky, které jsou i odůvodněny a vysvětleny. Součástí každé případové studie je i část teoretická, kde testovaný získá další informace o onemocnění a může tak dále rozšiřovat své vědomosti.
Vybrané kapitoly z pediatrie – aktualizované a rozšířené vydání
![anotační obrázek](res/anot-vybrane-kapitoly-z-pediatrie-aktualizovane-a-rozsir_509e28ef0813f.jpg)
Cílem autorského kolektivu byl výběr, příprava a zpracování výukových materiálů z oboru dětského lékaství, které jsou vhodné pro multimediální prostředí s využitím nové technologie e-publikování FlipViewer. Obsáhlou publikaci pro studenty všeobecného lékařství tvoří 41 kapitol, které jsou zveřejňovány postupně. Jednotlivá témata jsou obohacena množstvím obzové dokumentace, grafů, tabulek a videosekvencí. Jako praktický doplněk slouží kazuistiky řešených klinických případů. Nově zpracovaná publikace spojuje několik samostatných odborných textů do jedné celistvé a provázané sestavy, která je přehledně členěna.
Akutní appendicitis - stále aktuální problém
![anotační obrázek](res/anot-akutni-appendicitis-stale-aktualni-problem_4ecccdf165b19.jpg)
Studentské zpracování dvou klinických případů akutní dětské appendicitis na Dětské klinice LF UP a FN Olomouc. Cílem práce je upozornit na význam časné diagnózy při atypickém průběhu onemocnění. Diskuze byla připravena na základě kritické analýzy dvou zahraničních studií.
Leukoencefalopatie indukovaná cytostatickou léčbou
![anotační obrázek](res/anot-leukoencefalopatie-indukovana-cytostatickou-lecbou_4eca65d04041b.jpg)
Autoři prezentují přehledový tutorial Leukoencefalopatie indukovaná chemoterapií. Tato klinická jednotka představuje klinicko - radiografický syndrom heterogenní etiologie, který je seskupený společně na základě podobných neurozobrazovacích (MRI) nálezů. V písemnictví ji lze naleznout pod různými názvy, např.:
- Metotrexátem indukovaná neurotoxicita
- Akutní toxická leukoencefalopatie
- Reversible posterior leukoencephalopathy syndrome (RPLS)
- Posterior reversible encephalopathy syndrom (PRES)
Žádný z těchto názvů není uspokojující; syndrom není vždy reverzibilní a není vždy omezený pouze na bílou hmotu mozku nebo do zadních oblastí mozku. Může se vyskytovat v jakémkoliv věku.
Součástí tohoto tutorialu jsou i tři vlastní kazuistiky dětí s akutní lymfoblastickou leukemií, léčenou různými protokoly.
Zkušební testy z pediatrie
![anotační obrázek](res/anot-zkusebni-testy-z-pediatrie_4eca81aa746c4.jpg)
Studenti mají k dispozici na webovém rozhraní soubor ca. 2500 otázek z propedeutiky a všech specializací v rámci předmětu dětské lékařství. Zkušební test obsahuje vždy originální sadu 30 otázek, proporcionálně namíchaných. Po každém dalším spuštění se kombinace otázek a správnost odpovědí automaticky vygeneruje znova. Zkušební test je založen na metodě „multiple choice“, kdy student vybírá ze 4 možných odpovědí. Správná může být 1 nebo všechny čtyři. Časový limit pro splnění testu je 20 minut. Silnou stránkou testu je, že student může test několikrát opakovat, ale v důsledku generovaných změn složení odpovědí na danou otázku vede ke kreativnímu myšlení, nikoliv k memorování. Po vyhodnocení výsledku testu se zobrazí správné odpovědi. Jakékoliv pochybnosti může student v průběhu 4-týdenní studijního bloku konzultovat s pedagogy. Je vhodný i pro celoživotní vzdělávání. Slabou stránkou zůstává relativně malý počet otázek. Připravujeme obsahovou integraci s podobnými testy na jiných LF.