Kazuistika založená na důkazu ve výuce pediatrie
Ve spolupráci Univerzity Palackého v Olomouci, lékařské fakulty a Univerzity Karlovy, 2.lékařské fakulty byl vytvořen kurz, který se zabývá využitím medicíny založené na důkazu (EBM) v pregraduálním lékařském vzdělávání. Předpokladem pro uplatnění zásad EBM je správné položení klinické otázky a efektivní vyhledání informací v široké škále dostupných zdrojů. Po těchto dvou krocích musí následovat kritické hodnocení dokumentů za účelem získání nejlepšího důkazu a uplatnění v péči o konkrétního pacienta. Výukové materiály jsou oborově zaměřeny na výuku pediatrie u lůžka pacienta, konkrétně na zpracování kazuistiky založené na důkazu.
Medicína založená na důkazu v doktorském studijním programu
V rámci řešení projektu „Rozšíření kvalifikačních kompetencí absolventů doktorských studijních programů na LF UP“ (CZ.1.07/2.3.00/09.0020) byl připraven a prakticky ověřen studijní předmět B006 -Medicína založená na důkazu, který je součástí nabídky Základního kurzu.
Předpokladem pro jeho absolvování je orientace v typologii klinických studií a dobrá znalost metodologie yhledávání lékařských a zdravotnických informací. Měsíc před termínem kurzu obdrží účastníci text klinické studie, kterou analyzují podle přiložených instrukcí a předloží ve formě internetového formuláře. Předmět je zaměřen tématicky na tyto oblasti:
- Medicína založená na důkazu z hlediska historického vývoje, současného stavu a perspektiv implementace ve výuce, celoživotním vzdělávání a v klinické praxi.
- Formulace klinických otázek ve formátu PICO jako nezbytný předpoklad pro efektivní vyhledávání nejlepších důkazů; metodika a praktické ukázky.
- Charakteristika specializovaných informačních zdrojů pro medicínu založenou na důkazu, praktické ukázky.
- Kategorizace vyhledaných literárních informací dle pyramidy důkazu, kvalitativní hodnocení randomizovaných kontrolovaných studií a systematických přehledů pro rozhodovací procesy v medicíně a zdravotnictví.
- Prezentace vlastních zkušeností s uplatňování medicíny založené na důkazu ve výuce pediatrie a klinickém rozhodování na Dětské klinice LF UP v Olomouci.
E-learningové opory, zpracované v programu Moodle, jsou z licenčních důvodů k časopiseckým článkům v plném rozsahu dostupné výhradně doktorandům LF UP v Olomouci na základě platné registrace. Volně dostupné části se aktivují tlačítkem Přihlásit se jako host.
MEDLINE a PubMed :základní fakta a vyhledávání "krok za krokem"
MEDLINE je bibliografická databáze pro biomedicínu a zdravotnictví, která se díky svému záběru, uživatelskému komfortu a stálému rozvoji portálu PubMed stala zlatým standardem. Studenti medicíny se s ní seznamují již v 1. ročníku svého studia v rámci předmětu informatika a pak podle stylu výuky se k ní vracejí v klinických předmětech lékařského kurikula. Lékaři a ostatní zdravotničtí profesionálové používají MEDLINE jako nástroj celoživotního vzdělávání. Jednou z klíčových výhod databáze MEDLINE je volný přístup, denní aktualizace, možnost výběru jednoduchého a expertního vyhledávání a v posledních letech rovněž prolinkování bibliografických záhnamů na plné texty časopiseckých článků. Tento manuál expertního vyhledávání "krok za krokem" vychází z jednoduchého klinického schématu, kdy si klademe otázku o preventivním účinku vakcinace na výskyt opakovaných zánětů středního ucha u dětí. V souladu se soudobými principy medicíny založené na důkazu (evidence-based medicine - EBM) je před vlastním vyhledáváním ještě provedena transformace klinické otázky do formátu PICO (patient-intervention-comparison-outcome), shromážděna terminologie v anglickém jazyce, připravena rešeršní strategie a demonstrováno vlastní vyhledávání "krok za krokem". Manuál je zpracován ve statické a animované podobě. Má svou hodnotu zejména pro ty uživatele, kteří rutinně pracovali s předchozím designem PubMedu, který od ledna r. 2010 doznal výrazných změn.
Seminář o portálu MEFANET, LF UP v Olomouci, 22. června 2010
Standardizace a sdílení vzdělávací platformy mezi lékařskými fakultami v rámci projektu MEFANET
Licence Creative Commons
Licence Creative Commons