Rychlé vyhledávání

Prof. MUDr. Vladimír Mihál, vladimir.mihal(at)fnol.cz

Medicína založená na důkazu ve výuce pediatrie: metodické podklady

Autor: Vladimír Mihál

anotační obrázek

Příručka Medicína založená na důkazu ve výuce pediatrie shrnuje základní metodické podklady, které postupně čtenáře seznamují s publikovanými prameny o historii EBM, vývoji názorů na paradigma klinické otázky, postupy vyhledávání důkazů a jejich kritického hodnocení a vlastními zkušenostmi se zaváděním EBM do pregraduální výuky pediatrie. Zde je kladen důraz na uplatnění kazuistiky založené na důkazu a nutnost mezioborové spolupráce, zejména mezi lékaři, biostatistiky a informačními specialisty. Textová část je doplněna pracovními materiály, které usnadní praktické osvojení principů medicíny založené na důkazu. V závěru zaznívá výzva k podpoře kritického myšlení v lékařském vzdělávání.
 

Medicína založená na důkazu

Autor: Vladimír Mihál, Jarmila Potomková, Kateřina Langová

anotační obrázek

E-learningové materiály pro pregraduální a postgraduální výuku medicíny založené na důkazu. Jsou uspořádány do tří modulů v následující struktuře:

MODUL 1
Úvod do problematiky

MODUL 2
Práce s odbornou literaturou

MODUL 2A
Metoda PICO

MODUL 3
Systematické přehledy

MODUL 3A
Rychlé kritické hodnocení systematických přehledů

MODUL 3B
Meta-analýza z pohledu statistika

 

Vybrané kapitoly z pediatrie – aktualizované a rozšířené vydání

Autor: Vladimír Mihál, Miroslava Čelková, Petra Langerová, Jan Potěšil, Karel Urbánek

anotační obrázek

Cílem autorského kolektivu byl výběr, příprava a zpracování výukových materiálů z oboru dětského lékaství, které jsou vhodné pro multimediální prostředí s využitím nové technologie e-publikování FlipViewer. Obsáhlou publikaci pro studenty všeobecného lékařství tvoří 41 kapitol, které jsou zveřejňovány postupně. Jednotlivá témata jsou obohacena množstvím obzové dokumentace, grafů, tabulek a videosekvencí. Jako praktický doplněk slouží kazuistiky řešených klinických případů. Nově zpracovaná publikace spojuje několik samostatných odborných textů do jedné celistvé a provázané sestavy, která je přehledně členěna.

Leukoencefalopatie indukovaná cytostatickou léčbou

Autor: Vladimír Mihál, Kamila Michálková

anotační obrázek

Autoři prezentují přehledový tutorial Leukoencefalopatie indukovaná chemoterapií. Tato klinická jednotka představuje klinicko - radiografický syndrom heterogenní etiologie, který je seskupený společně na základě podobných neurozobrazovacích (MRI) nálezů. V písemnictví ji lze naleznout pod různými názvy, např.:

 

  • Metotrexátem indukovaná neurotoxicita
  • Akutní toxická leukoencefalopatie
  • Reversible posterior leukoencephalopathy syndrome (RPLS)
  • Posterior reversible encephalopathy syndrom (PRES)

Žádný z těchto názvů není uspokojující; syndrom není vždy reverzibilní a není vždy omezený pouze na bílou hmotu mozku nebo do zadních oblastí mozku. Může se vyskytovat v jakémkoliv věku.

Součástí tohoto tutorialu jsou i tři vlastní kazuistiky dětí s akutní lymfoblastickou leukemií, léčenou různými protokoly.

 

Zkušební testy z pediatrie

Autor: Vladimír Mihál, Zapletalová Jiřina

anotační obrázek

Studenti mají k dispozici na webovém rozhraní soubor ca. 2500 otázek z propedeutiky a všech specializací v rámci předmětu dětské lékařství. Zkušební test obsahuje vždy originální sadu 30 otázek, proporcionálně namíchaných. Po každém dalším spuštění se kombinace otázek a správnost odpovědí automaticky vygeneruje znova. Zkušební test je založen na metodě „multiple choice“, kdy student vybírá ze 4 možných odpovědí. Správná může být 1 nebo všechny čtyři. Časový limit pro splnění testu je 20 minut. Silnou stránkou testu je, že student může test několikrát opakovat, ale v důsledku generovaných změn složení odpovědí na danou otázku vede ke kreativnímu myšlení, nikoliv k memorování. Po vyhodnocení výsledku testu se zobrazí správné odpovědi. Jakékoliv pochybnosti může student v průběhu 4-týdenní studijního bloku konzultovat s pedagogy. Je vhodný i pro celoživotní vzdělávání. Slabou stránkou zůstává relativně malý počet otázek. Připravujeme obsahovou integraci s podobnými testy na jiných LF.

Medicína založená na důkazu v doktorském studijním programu

Autor: Vladimír Mihál, Jarmila Potomková, Kateřina Langová, Bohdana Řeháková

anotační obrázek

V rámci řešení projektu „Rozšíření kvalifikačních kompetencí absolventů doktorských studijních programů na LF UP“ (CZ.1.07/2.3.00/09.0020) byl připraven a prakticky ověřen studijní předmět B006 -Medicína založená na důkazu, který je součástí nabídky Základního kurzu.

Předpokladem pro jeho absolvování je orientace v typologii klinických studií a dobrá znalost metodologie yhledávání lékařských a zdravotnických informací. Měsíc před termínem kurzu obdrží účastníci text klinické studie, kterou analyzují podle přiložených instrukcí a předloží ve formě internetového formuláře. Předmět je zaměřen tématicky na tyto oblasti:

  1. Medicína založená na důkazu z hlediska historického vývoje, současného stavu a perspektiv implementace ve výuce, celoživotním vzdělávání a v klinické praxi. 
  2. Formulace klinických otázek ve formátu PICO jako nezbytný předpoklad pro efektivní vyhledávání nejlepších důkazů; metodika a praktické ukázky. 
  3. Charakteristika specializovaných informačních zdrojů pro medicínu založenou na důkazu, praktické ukázky.
  4. Kategorizace vyhledaných literárních informací dle pyramidy důkazu, kvalitativní hodnocení randomizovaných kontrolovaných studií a systematických přehledů pro rozhodovací procesy v medicíně a zdravotnictví. 
  5. Prezentace vlastních zkušeností s uplatňování medicíny založené na důkazu ve výuce pediatrie a klinickém rozhodování na Dětské klinice LF UP v Olomouci.

E-learningové opory, zpracované v programu Moodle, jsou z licenčních důvodů k časopiseckým článkům v plném rozsahu dostupné výhradně doktorandům LF UP v Olomouci na základě platné registrace. Volně dostupné části se aktivují tlačítkem Přihlásit se jako host.

Diseminovaná stafylokoková infekce u pacientky s dekompenzovaným diabetes mellitus prvního typu

Autor: Vladimír Mihál, Kamila Michálková, Jitřenka Venháčová, Eva Klásková, Jiří Reitinger, Josef Tenora, Pavel Geier

anotační obrázek

Autoři prezentují kazuistiku osmnáctileté dívky s diabetes mellitus 1. typu s dlouhodobě neuspokojivou kompenzací, u níž došlo k diseminované stafylokokové infekci manifestující se tvorbou abscesů, rozvojem levostranné pleuropneumonie a karbunklu levé ledviny. Na vývoji závažného klinického stavu se jako predisponující faktory podílely vedle dekompenzace diabetu při non-compliance pacientky, předcházející respirační infekty a snížená imunitní odpověď na infekci v důsledku základní choroby.

Viscerální leishmanióza jako příčina FUO

Autor: Vladimír Mihál

anotační obrázek

Autor prezentuje kazuistiku 3,5leté pacientky s horečkou neznámé etiologie, která byla kromě hyperpyrexie přijatá na dětskou kliniku s progredující splenomegalii a pancytopenii. Diagnóza viscerální formy leishmaniózy byla stanovena až na základě opakovaného vyšetření kostní dřeně s přítomností fagocytovaných i volných forem amastigotů Leishmania infantum.

Horečka neznámého původu

Autor: Vladimír Mihál

anotační obrázek

Autor připravil tutoriál, který se věnuje horečce neznámého původu (fever of unknown origin-FUO). Upozorňuje na algoritmus postupu při fyzikálním i laboratorním vyšetření, který je předpokladem rychlé a správné diagnózy FUO. Součástí tutoriálu je i pojednání o důležitosti anamnézy s využitím Yalské pozorovací škály pro potvrzení tzv. toxického vzhledu dítěte kojeneckého a nízkého batolecího věku. Součástí tutoriálu je i souhrn použité literatury.

Význam odborných informací pro pediatrii založenou na důkazu. Metodika pro přípravu kazuistik

Autor: Vladimír Mihál, Jiřina Zapletalová, Jarmila Potomková

anotační obrázek

Tento webový tutoriál byl vytvořen jako e-learningová opora pro zpracování kazuistik na Dětské klinice v Olomouci. Student získá podrobný přehled jednotlivých kroků, které jsou potřebné pro absolvování praktické výuky.