Anémie v dětském věku
V dnešní době je problematika anémií velmi aktuálním tématem, a to i z důvodu migrace, neboť vedle běžných typů anémií přibývá pacientů s netypickými formami anémií a to i v oblastech, kde se dříve nevyskytovaly. Vzhledem k nedostatečným znalostem lékařské veřejnosti o této problematice dochází k diagnostickým omylům a léčebným pochybením. Počet anémií v dětské populaci je značný a možnosti novodobé diagnostiky stále rozšiřují spektrum diagnóz o nové typy anémií. Je třeba, aby studenti také byli komplexně obeznámeni s touto problematikou v rámci pregraduální přípravy, a to konkrétně v pátém ročníku, kdy absolvují povinný předmět Pediatrie zakončený státní zkouškou. Doposud tato problematika nebyla v dostatečné míře zahrnuta do studijních programů.
Diseminovaná stafylokoková infekce u pacientky s dekompenzovaným diabetes mellitus prvního typu
Autoři prezentují kazuistiku osmnáctileté dívky s diabetes mellitus 1. typu s dlouhodobě neuspokojivou kompenzací, u níž došlo k diseminované stafylokokové infekci manifestující se tvorbou abscesů, rozvojem levostranné pleuropneumonie a karbunklu levé ledviny. Na vývoji závažného klinického stavu se jako predisponující faktory podílely vedle dekompenzace diabetu při non-compliance pacientky, předcházející respirační infekty a snížená imunitní odpověď na infekci v důsledku základní choroby.
Trombocytopenie
Autorka prezentuje studentskou kazuistiku sedmileté dívky s chronickou formou imunní trombocytopenickou purpurou, která byla přijatá do nemocnice pro opakovanou melenu k dalšímu vyšetření.
Viscerální leishmanióza jako příčina FUO
Autor prezentuje kazuistiku 3,5leté pacientky s horečkou neznámé etiologie, která byla kromě hyperpyrexie přijatá na dětskou kliniku s progredující splenomegalii a pancytopenii. Diagnóza viscerální formy leishmaniózy byla stanovena až na základě opakovaného vyšetření kostní dřeně s přítomností fagocytovaných i volných forem amastigotů Leishmania infantum.
Horečka neznámého původu
Autor připravil tutoriál, který se věnuje horečce neznámého původu (fever of unknown origin-FUO). Upozorňuje na algoritmus postupu při fyzikálním i laboratorním vyšetření, který je předpokladem rychlé a správné diagnózy FUO. Součástí tutoriálu je i pojednání o důležitosti anamnézy s využitím Yalské pozorovací škály pro potvrzení tzv. toxického vzhledu dítěte kojeneckého a nízkého batolecího věku. Součástí tutoriálu je i souhrn použité literatury.
Makroskopická hematurie
Autor přehledně uvádí vhodný diagnostický postup při nálezu makroskopické hematurie u dětí. Upozorňuje na důležitost komplexního přístupu k dítěti s hematurii. Uvádí seznam důležitých anamnestických otázek, které mohou přispět k časné a správné diagnóze.
Fyzioterapie – nezbytná součást léčby hemofilie
Autorka uvádí stručný přehled rehabilitačních technik, používaných u dětských pacientů s hemofilií, souhrn kineziologického vyšetření a hlavní cíle rehabilitace.
Nové trendy dechové rehabilitace
Autorka popisuje aktuálně používané techniky v dechové rehabilitaci u dětí s chronickým respiračním onemocněním. Součástí prezentace je video s ukázkou techniky fluttrování a inhalace u pacientky s cystickou fibrózou.
Crohnova nemoc: možnosti léčby
Multimediální studentská kazuistika vznikla během klinické výuky na Dětské klinice LF UP a FN Olomouc v zimním semestru r. 2007. Zabývá se významem vhodné komunikace s pacientem, psychologické podpory a psychoterapie při léčbě adolescentů s Crohnovou chorobou. Součástí zpracování bylo i vyhledání relevantní odborné literatury a její využití pro návrh další léčby daného pacienta. Po 1 roce byla zopakována literární rešerše v databázi MEDLINE a rozšířen seznam použité literatury. Významné zvýšení počtu nových publikací je důkazem, že zvolený postup je pro pacienty prospěšný.
Význam odborných informací pro pediatrii založenou na důkazu. Metodika pro přípravu kazuistik
Tento webový tutoriál byl vytvořen jako e-learningová opora pro zpracování kazuistik na Dětské klinice v Olomouci. Student získá podrobný přehled jednotlivých kroků, které jsou potřebné pro absolvování praktické výuky.