Rychlé vyhledávání

Dětská klinika, Lékařská fakulta, http://www.ocol.cz/detskaklinika/novinky

Alportův syndrom

Autor: Pavel Geier

anotační obrázek

Autor prezentuje kazuistiku devítiletého chlapce s týdenní anamnézou makroskopické hematurie, která se objevila v průběhu respiračního infektu. V dalším průběhu na základě biopsie ledviny byla stanovena diagnóza Alportova syndromu s průkazem chybění 3alfa a 5alfa řetězců kolagenu.

Medicína založená na důkazu ve výuce pediatrie: metodické podklady

Autor: Vladimír Mihál

anotační obrázek

Příručka Medicína založená na důkazu ve výuce pediatrie shrnuje základní metodické podklady, které postupně čtenáře seznamují s publikovanými prameny o historii EBM, vývoji názorů na paradigma klinické otázky, postupy vyhledávání důkazů a jejich kritického hodnocení a vlastními zkušenostmi se zaváděním EBM do pregraduální výuky pediatrie. Zde je kladen důraz na uplatnění kazuistiky založené na důkazu a nutnost mezioborové spolupráce, zejména mezi lékaři, biostatistiky a informačními specialisty. Textová část je doplněna pracovními materiály, které usnadní praktické osvojení principů medicíny založené na důkazu. V závěru zaznívá výzva k podpoře kritického myšlení v lékařském vzdělávání.
 

Medicína založená na důkazu

Autor: Vladimír Mihál, Jarmila Potomková, Kateřina Langová

anotační obrázek

E-learningové materiály pro pregraduální a postgraduální výuku medicíny založené na důkazu. Jsou uspořádány do tří modulů v následující struktuře:

MODUL 1
Úvod do problematiky

MODUL 2
Práce s odbornou literaturou

MODUL 2A
Metoda PICO

MODUL 3
Systematické přehledy

MODUL 3A
Rychlé kritické hodnocení systematických přehledů

MODUL 3B
Meta-analýza z pohledu statistika

 

Turnerův syndrom – pacientské informace

Autor: Jiřina Zapletalová, Jan Lebl, Jarmila Potomková

anotační obrázek

Soubor informačních materiálů pro pacientky s Turnerovým syndromem nabízí původní podrobný přehled o povaze onemocnění a jeho možných řešení v průběhu celého života. Je doplněný elektronickou verzí diáře kontrol a sledování v dospělosti, který může sloužit pro sdílení informací mezi pacientkami a jejich lékaři v databázovém prostředí. Původní česká dokumentace je obohacena o vybrané zahraniční pacientské informace.

Kasuistika pacienta s diagnózou Morbus Werdnig-Hoffman

Autor: Eva Greplová

anotační obrázek

Autorka prezentuje kasuistiku 13letého pacienta s diagnózou Morbus Werdnig-Hoffman, u kterého probíhala intenzivní fyzioterapie s cílem snížit závislost na ventilátoru.                                                                                               

Pediatrické kazuistiky - PEDKAZ

Autor: Barbora Ludíková, Vladimír Mihál, Jan Potěšil

anotační obrázek

Projekt CZ.1.07/2.2.00/15.0305 „Inovace povinného studijního předmětu pediatrie a vytvoření multimediálního textu pro praktickou výuku - Multimediální text pediatrie“

Webová stránka projektu s přístupem do kazuistik
Přihlášení uživatele: kontaktujte vedoucí projektu
MUDr. Barbora Ludíková
email: ludikova.b83@gmail.com
tel.: +420 605 250 138

Cílem projektu „Inovace povinného studijního předmětu pediatrie a vytvoření multimediálního textu pro praktickou výuku“je modernizace, zvýšení kvality a rozvoj vysokoškolské přípravy studentů Univerzity Palackého v Olomouci - Lékařské fakulty a Fakulty zdravotnických věd. Snahou je inovace stávajícího systému přípravy studentů vedoucí k větší informovanosti, flexibilitě a samostatnému rozhodování, které jsou nezbytné pro zvýšení jejich erudice a kvalifikace jako potřebné předpoklady zvýšení konkurenceschopnosti na trhu práce i lepší péče o dětské pacienty.

Inovace studijního předmětu pediatrie, spočívá ve vytvoření zatím chybějící multimediální studijní opory (interaktivní, audiovizuální), rozšíření a změně náplně praktické výuky s přímým zapojením dětského pacienta do výuky, v možnosti efektivnější samostatné přípravy studenta pomocí webového rozhraní a hypertextových odkazů na recentní publikace v renomovaných časopisech, doplnění zkoušky a státní zkoušky o případové studie.

Po přihlášení na portálu http://www.pedkaz.cz, hesla: student/student má uživatel možnost nejenom otestovat své znalosti, ale také program vyhodnotí - podle přednastaveného zadání od řešitelů - chyby ve vyhodnocování a upozorní testovaného na nedostatky, které jsou i odůvodněny a vysvětleny. Součástí každé případové studie je i část teoretická, kde testovaný získá další informace o onemocnění a může tak dále rozšiřovat své vědomosti.
 

Vybrané kapitoly z pediatrie – aktualizované a rozšířené vydání

Autor: Vladimír Mihál, Miroslava Čelková, Petra Langerová, Jan Potěšil, Karel Urbánek

anotační obrázek

Cílem autorského kolektivu byl výběr, příprava a zpracování výukových materiálů z oboru dětského lékaství, které jsou vhodné pro multimediální prostředí s využitím nové technologie e-publikování FlipViewer. Obsáhlou publikaci pro studenty všeobecného lékařství tvoří 41 kapitol, které jsou zveřejňovány postupně. Jednotlivá témata jsou obohacena množstvím obzové dokumentace, grafů, tabulek a videosekvencí. Jako praktický doplněk slouží kazuistiky řešených klinických případů. Nově zpracovaná publikace spojuje několik samostatných odborných textů do jedné celistvé a provázané sestavy, která je přehledně členěna.

Akutní appendicitis - stále aktuální problém

Autor: Eva Šulcová, Jiřina Zapletalová, Jarmila Potomková

anotační obrázek

Studentské zpracování dvou klinických případů akutní dětské appendicitis na Dětské klinice LF UP a FN Olomouc. Cílem práce je upozornit na význam časné diagnózy při atypickém průběhu onemocnění. Diskuze byla připravena na základě kritické analýzy dvou zahraničních studií.

Leukoencefalopatie indukovaná cytostatickou léčbou

Autor: Vladimír Mihál, Kamila Michálková

anotační obrázek

Autoři prezentují přehledový tutorial Leukoencefalopatie indukovaná chemoterapií. Tato klinická jednotka představuje klinicko - radiografický syndrom heterogenní etiologie, který je seskupený společně na základě podobných neurozobrazovacích (MRI) nálezů. V písemnictví ji lze naleznout pod různými názvy, např.:

 

  • Metotrexátem indukovaná neurotoxicita
  • Akutní toxická leukoencefalopatie
  • Reversible posterior leukoencephalopathy syndrome (RPLS)
  • Posterior reversible encephalopathy syndrom (PRES)

Žádný z těchto názvů není uspokojující; syndrom není vždy reverzibilní a není vždy omezený pouze na bílou hmotu mozku nebo do zadních oblastí mozku. Může se vyskytovat v jakémkoliv věku.

Součástí tohoto tutorialu jsou i tři vlastní kazuistiky dětí s akutní lymfoblastickou leukemií, léčenou různými protokoly.

 

Medicína založená na důkazu v doktorském studijním programu

Autor: Vladimír Mihál, Jarmila Potomková, Kateřina Langová, Bohdana Řeháková

anotační obrázek

V rámci řešení projektu „Rozšíření kvalifikačních kompetencí absolventů doktorských studijních programů na LF UP“ (CZ.1.07/2.3.00/09.0020) byl připraven a prakticky ověřen studijní předmět B006 -Medicína založená na důkazu, který je součástí nabídky Základního kurzu.

Předpokladem pro jeho absolvování je orientace v typologii klinických studií a dobrá znalost metodologie yhledávání lékařských a zdravotnických informací. Měsíc před termínem kurzu obdrží účastníci text klinické studie, kterou analyzují podle přiložených instrukcí a předloží ve formě internetového formuláře. Předmět je zaměřen tématicky na tyto oblasti:

  1. Medicína založená na důkazu z hlediska historického vývoje, současného stavu a perspektiv implementace ve výuce, celoživotním vzdělávání a v klinické praxi. 
  2. Formulace klinických otázek ve formátu PICO jako nezbytný předpoklad pro efektivní vyhledávání nejlepších důkazů; metodika a praktické ukázky. 
  3. Charakteristika specializovaných informačních zdrojů pro medicínu založenou na důkazu, praktické ukázky.
  4. Kategorizace vyhledaných literárních informací dle pyramidy důkazu, kvalitativní hodnocení randomizovaných kontrolovaných studií a systematických přehledů pro rozhodovací procesy v medicíně a zdravotnictví. 
  5. Prezentace vlastních zkušeností s uplatňování medicíny založené na důkazu ve výuce pediatrie a klinickém rozhodování na Dětské klinice LF UP v Olomouci.

E-learningové opory, zpracované v programu Moodle, jsou z licenčních důvodů k časopiseckým článkům v plném rozsahu dostupné výhradně doktorandům LF UP v Olomouci na základě platné registrace. Volně dostupné části se aktivují tlačítkem Přihlásit se jako host.